söndag 1 januari 2017


2017 here we come!
Var sak har sin tid. Att sy har alltid varit en stor del av mitt liv. "Jag kan" är mitt motto. Klart jag kan göra den där klänning själv, den där som hängde i butiken och var såååå snygg! Det startade med Barbiekläder :-) Min mormor sydde en sååå snygg balklänning till min Barbie, grönt lite glansigt tyg. Då var jag kanske 10 år (här får min mamma rätta mig om jag har fel). Jag kan själv tänkte jag och på den vägen är det, Numera är det dock klänningar i större storlekar.
Sömnaden har legat under is under många år, jobb, barn, häst osv. Men när jag såg den där snygga Michael Kors klänningen, som jag också köpte, så tänkte jag JAG KAN! och på den vägen är det som sagt.

Under 2016 sydde jag och sålde över 60 st klänningar under mitt eget märke ELLAbyawd! ytterligare några har stannat i min egen garderob. Jag älskar tyger!  men jag har ju insett att jag inte kan ha alla klänningar själva. Eller kan, kan jag ju men känslan när nån annan bär min klänning är så härlig.

Blir jag rik?  rik på inspiration och glädje JA! och så har jag investerat i en ny symaskin. Har man haft sy-uppehåll i typ 10 år så rasar grejerna ihop och utvecklingen springer förbi. Så förutom service av mina två maskiner så har jag köpte jag en coverlock från Janome. Med den så kan jag lätt och snabbt sy snygga sömmar i stretchtyg.
Klänningar i mjuk och skön stretch för fest, jobb och fritid är det jag syr. Jag gör det inte på beställning utan när jag hittar ett tyg syr jag upp efter vad jag tror blir snyggt och sen lägger jag ut den till försäljning. One of a kind!  eller ibland two of a kind om tyget räcker.

Här är några klänningar  i min egen garderob:
så mjuk och skön och snygg!

tyg från Prada fick bli min midsommarklänning

Kors eller ELLAbyawd ? 


Maskinparken!


Och här har vi hon som gav mig kickstarten
Min mormor Ella, alltid så stilig. Här med morfar Nils (Ninne)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sy bikiniöverdel halterneck

Här bjuder jag på inspiration och mönster till en väldigt enkel bikiniöverdel i halterneck modell. Längst ner på sidan hittar du mö...