lördag 28 januari 2017

När profilkläder fick en helt ny dimension

Mitt jobb på vardagar handlar om IT och sömnaden sker som hobby på kvällar och helger. En härligt kreativ hobby som ger möjlighet att skapa. Delvis praktiserar jag på kvällar, det vi pratar om på dagarna i "the idea economy". Aldrig tidigare har det varit så lätt, att med hjälp av IT, starta företag och nå ut på marknaden. Det är allt från produktion av egna tyger i liten skala (Myfabricdesigns), personlig webshop (Etsy, Tictail), kommunikation (Facebook, Blogger, Instagram, Youtube), betalning (Swish, Paypal, Klarna) osv. Att starta bolag på Bolagsverkets web är en helt annan grej idag än det var för 20 år sedan. Det är häftigt! IT är fantastiskt!

Hemsydd profilklänning
Att visa upp och synas med sitt varumärke är så oerhört viktigt. Anställda känner en stolthet och tillhörighet att bära loggan på olika sätt i olika sammanhang. Profilkläder brukar ju ofta vara t-shirts, skjortor, och jackor. När jag såg våra buffar* med varumärkesprofileringen den gröna rektangeln på så tänkte jag - klänning. Jag fick några buffar att testa med. Så förra våren sydde jag den första profilklänningen.
Perfekt att använda på olika arrangemang. Den gröna rektangeln som varumärkesprofilering är så trevlig att använda på olika sätt. Klänningen har fått hänga på vid olika typer av arrangemang eller helt enkelt för en kul vardag.
Min kollega Cilla skulle till USA för möte och fick klänning nummer två. En omlottklänning denna gång. Den blev mycket uppmärksammad och uppskattad på plats :-)

*buff = tubformat tyg med hål i båda ändar. Används som polokrage/halsduk, mössa, svettband mm



Anna Granö

Så var det dax för ett worldwide arrangemang att göra ett stopp i Stockholm. Ett arrangemang som skulle direktsändas på nätet ut i världen. Vår svenska VD Anna skulle hålla inledningspresentationen och behövde naturligtvis en klänning.
Det går åt ca fem buffar till en klänning och jag hade åtta kvar. Kort om tid och som tur var satt klänningen perfekt vid första och typ enda möjligheten till provning.


Min klänning har båthalsringning men jag tyckte det var roligare om Anna halsringning kunde vara lite mer som en rektangel för att "matcha" det gröna. Då blir inte alla klänningar likadana, vilket också är roligare. One of a kind.

På morgonen innan jag for iväg till Oscarsteatern, såg jag resterande buffar och tänkte - näsdukar i fickan på killarnas kostymer. Två buffar klipptes itu till åtta näsdukar, veks ihop lite snyggt och så blev killarna också pimpade med varumärkesprofilen.
Tänk vad man kan göra med några buffar - en helt ny dimension av profilkläder.




1 kommentar:

  1. Utmärkt inlägg. Du har rätt, anställda känner en känsla av stolthet och tillhörighet för att få logotypen på olika sätt i olika sammanhang. Tack för inlägget.
    Besök @
    profilkläder stockholm
    profilkläder med tryck Stockholm

    SvaraRadera

Sy bikiniöverdel halterneck

Här bjuder jag på inspiration och mönster till en väldigt enkel bikiniöverdel i halterneck modell. Längst ner på sidan hittar du mö...