lördag 14 januari 2017

Nya byxor - Testa mönster första gången...

...är lite läskigt. Man vill ju ogärna sabba tyget som man har så höga förväntningar på.

I nummer 11 av Burda Style så hittade jag ett par byxor som skulle passa så väldigt bra till ett tyg jag köpt från Lindbo Textil. Det var många år sen jag sydde ett par byxor senast. Första gången med ett nytt mönster är alltid en nervöst. Detta mönster blev jag riktigt nöjd med och kommer använda igen.


Jag klippte till efter min storlek men extra sömsmån. Jag brukar alltid lägg på lite extra somsmån när det är ett nytt mönster och jag inte riktigt känner mig säker. För att det skulle gå lätt att sprätta sydde jag med långa stygn och vitt tråd. Synen har definitivt försämrats med åren och jag gillar inte att sprätta. Vit tråd syns bra på brunt tyg. 





Tyget har lite stretch så de byxorna fick gärna sitta lite tight. Vilket så klart innebar att jag behövde sy in lite OCH sprätta!
Å andra sidan så spelar det ju ingen roll om den vita tråden sitter kvar, Det är ju bara jag som ser den.... Men det är ju fruktansvärt irriterande så då var det lika bra att ta bort den!




Utmaningen med detta mönster är midjan och dragkedjan som sitter i sidan. Det blev mycket provande! Enligt beskrivningen skulle "linningen" sitta under midjan och så blev det ju inte i verkligheten. Måttet midja-gren är ganska viktigt och just detta saknas i Burta Style tidningen.
Men jag tycker nog att midjan sitter rätt bra där den hamnade ändå för denna modell. Jag fick sy in lite extra i midjan. Det blev lite mycket luft annars och eftersom det inte passar med ett skärp på denna modell så krävs det att den sitter perfekt.
Det sitter vliselin i midjan och jag var lite osäker på hur det skulle se ut efter att jag använt byxorna. Det ser fortfarande bra ut efter ett par användningar!
Mönstermodellen var väldigt smal vid bensluten. Jag valde dock att öka vidden ett par centimeter vilket känns bra nu när de är klara. Jag satte ingen dragkedja längst ner i benet.


Voila, byxor i "äkta" ormskinn. Som sagt, mönstret använder jag säkert igen.


Burda Style

Följ mig gärna på facebook. Sök på Anna Winberg Design

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sy bikiniöverdel halterneck

Här bjuder jag på inspiration och mönster till en väldigt enkel bikiniöverdel i halterneck modell. Längst ner på sidan hittar du mö...