lördag 24 juni 2017

Sy en strandklänning - sy sy sy


Den här strandklänningen är egentligen ett tygstycke som med några små sömnadsdetaljer blivit en enkel strandklänning. Så lätt att dra på sig och se klädd ut i ett nafs. Den går superbra att använda som sjal också ifall att man behöver täcka över nån kroppsdel som fått för mycket sol. Jag hittade idé och mönster på Pinterest


Jag använde ett tygstycke i stretchpolyester (snabbtorkande) som var 1.50 bred och 95 cm på längden. Oftast så behöver man inte fålla dessa tyger eftersom de inte repar sig, Då behövs egentligen bara 90 cm. Då räcker den ner till knäna på en person som är 1,65.

Längst upp på vardera kortsidorna syr man fast en resår (32 cm inkl 2 cm sömsmån*2) som görs till en ögla och andra änden sys fast ca 18 cm längre ner på kortsidan. Mät ut hur stor ögla du behöver för att trä över in armen/axeln. 18 cm är beräknat efter en stl 38.


20 cm längre ner (under öglan på höger sida) syr jag in sidan lite vilket ger ett snyggt fall vid vänstra höften. Jag vek in tyget 3 gånger och sydde med raksöm över. Detta behöver man naturligtvis inte göra om man inte tycker det behövs.


Sen är det bara att hänga den på sig. Jag brukar börja med att trä in höger arm, sveper tyget runt mig och trär sen in vänster ärm. Snyggar till uringningen och "ready to go".

I bak som syns på bilden, så lägger sig tyget snyggt i svanken. Vill man inte ha det så, då använder man inte hela 1.50 bredden på tyget och det kommer se mer ut som på bilden från Pinterest



 Lycka till och ha det så skönt på stranden!


#strandklänning #sysjälv #sömnad ##pinterest






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sy bikiniöverdel halterneck

Här bjuder jag på inspiration och mönster till en väldigt enkel bikiniöverdel i halterneck modell. Längst ner på sidan hittar du mö...