torsdag 8 juni 2017

underbara underkjolen - sy





Underkjol är A och O för en snygg form på klänning eller kjol tycker jag. Men också så att det inte blir allt för genomskinligt på sommaren när tygerna är somriga och skira. 

Här kommer en beskrivning om hur man syr en underkjol med ett vackert avslut samt sprund i spets. 


Jag tycker att materialet i underkjolen är väldigt viktigt och använder helst ett antistatbehandlat tyg. Då får man en underkjol som inte klistrar sig kring benen under vinterperioden.

Har du en "pennkjol" i garderoben så lägg upp den som mönstermall på tyget. Har du inte det så kan du enkelt mäta midjan, höften och längden. Du behöver ett fram och ett bakstycke. Är det ingen stretch i tyget så behöver du några centimeters rörelsevidd. I midjan sätter man en resår så räkna 2 cm att vika ner för att sätta resåren i en tunnel. Längden på underkjolen justeras med hjälp av utvald spets.  


Sy ihop sidsömmarna. Lägg sedan på den utvalda spetsen längst ner. Eftersom överflödig tyg ska klippas bort så kan spetsen läggas kant i kant med underkjolen. Jag har valt att lägga spetsen enligt bilden, inte riktigt kant i kant. Vid ena sidsömmen gör jag ett sprund med hjälp av spetsen. Jag klipper ner nästan hela vägen i spetsen för att kunna vika den 90 grader.


 Här är vikningen 90 grader och jag viker även 90 grader lite högre upp, så "högt" som mitt sprund ska vara.



 Jag viker återigen 90 grader för att få ens spetsig topp. Som du ser av bilden så ligger spetsen kant i kant med sidsömmen,



 Här fäster jag ihop sprunddelen omlott med nederkanten på spetsen


och syr sedan med zick zack (styngbredd 2 och stynglängd 2) ihop hörnen. 

Sedan klipps de överflödiga delarna på spetsen bort så att hörnen ser snygga ut



Nu är det dax att sy fast spetsen på underkjolen. 



Det kan göras genom att zick zacka rakt eller man kan följa mönstret i spetsen 


Därefter klipps överfödigt tyg bort på baksidan av spetsen. Jag använder alltid en trubbig men vass sax för att undvika att klippa i spetsen.




Färdigt!


Nu är det dax att vika ner ca 2 centimeter i midjan för att göra en tunnel att trä in resåren i. Även detta zick zackas för att sömmen ska kunna sträckas utan att sömmen/tråden går av. 



Underkjol med vacker avslut i spets och sprund på ena sidan. 


Lycka till !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sy bikiniöverdel halterneck

Här bjuder jag på inspiration och mönster till en väldigt enkel bikiniöverdel i halterneck modell. Längst ner på sidan hittar du mö...