fredag 30 mars 2018

Sy Bikiniöverdel - omlottbikini





Bikinisäsongen är här!

Kanske inte riktigt ännu, men om man börjar sy nu så har men ett par snygga klara lagom till solen värmer mer.
Här visar jag hur man syr en omlottöverdel.  Mönster i storlek 36 enligt bilderna längst ner i bloggen.





Bikinin görs bäst fodrad och det är så jag har gjort i beskrivningen. Antingen kan man använda samma tyg som foder eller så har man ett enfärgat baddräktsfoder.
Knytband bak och axelband fodras inte.
Omlottbikinin har 1 cm bred transparent resår, men det går lika bra med 6mm.



Börja med att sy ihop sidorna på alla fyra delarna.
Lägg delarna sedan räta mot räta















Sy sedan ihop övre delen och undre delen och sy samtidgt fast resåren
Vänd stycket så att rätan är utåt och sy en tre- stegs zickzack på rätsidan vid kanten som på bilderna nedan










Vändsy sedan knytbandet med liten zickzack eller overlock för stretchsöm. Knytbandet behöver inte ha nån resår insydd i sömen.
Sy fast det på bikinidelen genom att vika in sömsmån och trä över bikinöverdelen vid x.















Axelbanden sys ihop med smal zickzack och vänds. Jag använder ett verktyg som på bilden för att vända enkelt. Sen gör man ett litet hål i resåren och fäster den på verktyget för att dra den igenom tunneln.

Kör med tre-stegs zickzack över axelbanden och fäst axelbandsregleringen samt trä in ringen. Klipp bort en liten bit från bandet, ca 4 cm, för att använda som fäste i ryggen.


Trä på ringen på 4 cm delen och sy fast den på bakstycket, som bilden nedan. Sy sedan fast andra änden på axelbandet på framsidan.


På mönsterdelen har jag gjort ett litet streck vid "armhålet", klipp upp lite på avigsidan och tryck in inlägg/vadd om så önskas. Eftersom baddräktstyger inte repar sig så gör det inget med om det är uppklippt utan att ha zickzackat.





Här kommer mönsterdelarna som får plats på ett A4 papper . Ett par mönsterdelar behöver tejpas ihop. Vadd kupan ritas enklast i den rektangel jag markerat och viks sedan för att andra sidan ska bli lika:






Lycka till !


Titta gärna in på min bloggsida där jag beskriver hur man gör en bikinöverdel i halterneck modell.

Tips! gå in på www.glowroom.se och handla ekologisk hudvård, hårvård och smink. Du får 10% rabatt om du uppger koden  Annasvänner   i kassan .  Välkommen !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sy bikiniöverdel halterneck

Här bjuder jag på inspiration och mönster till en väldigt enkel bikiniöverdel i halterneck modell. Längst ner på sidan hittar du mö...